نزديك است كه كافران هنگامي كه آيات قران را مي شنوند تو را
با چشمان خود هلاك كنند و مي گويند او ديوانه است در حالي كه قران
جز مايه بيداري براي جهانيان نيست.
واقعيت داشتن چشم زخم منافاتي با اراده و
خواست و قدرت خداوند ندارد بلكه اين مسأله نوعي قدرت ماوراء
الطبيعه است كه خداوند آن را قرار داده مانند بسياري از كارهاي
ديگر كه به واسطه تربيت و قدرت روح آدمي قابل تحقق است.در
رابطه با آيه و ان يكاد الذين ... بايد توجه داشت كه خواندن آن در روايات سفارش شده است.
بههرحالهربرداشتي
كهازاينآيهبكنيم
بايد
بپذيريمكهاكثرمردمبراي
درامانماندنازچشم
زخم
ديگراناعتقادزياديبهاين
آيهدارند و بدينمنظوريا
اينآيهراقابكرده و
به
در و ديوارخانهميزنند
يا
آنرادررقبهگذاشتهبه
گردن
مياندازند.
نميدانم
شماهم
اعتقادبهچشمزدنيا
چشم
شورداريديانه؟ اما
به
نظرمنبههرحال
چشم
شورهمازآنپديده
هايي
استكهشايدعلمآدمي
هيچوقت
نتواندآنهاراتاييديا
حتي
تكذيبكنداماهمهخوب
مي
دانيمكههمچينپديدههايي
وجوددارند!
درباره چشم زخم (چشم نظر) با توجه به احاديث و ائمه بيشتر بدانيد :
مرحوم شيخ عباس قمي(ره) محدث شهير و مؤلف كتاب مفاتيح الجنان ،
خواندن آيه 51 از سوره مباركه قلم (وإِن يَكادُ الّذينَ ...)
را سفارش كرده است. اين آيه با توجه به شأن نزول آن براي دفع چشم زخم مناسب
است،
علاوه بر اين آيه در روايات خواندن سوره هاي ديگري براي دفع چشم
زخم مورد تأكيد قرار گرفته است از جمله سوره هاي «ناس»، «فلق»، «حمد»، «توحيد».
همچنين در تعداد زيادي از تفاسير در ذيل اين آيه ي مذكور، خواندن اين سوره
ها نيز سفارش شده است.
چشم زخم از تأثيرات نفساني است كه در خارج كرارا اتفاق افتاده است
و دليلي بر نفي آن وجود ندارد.
بعضي از روايات حق بودن اين مسئله را ثابت مي كند. در «در المنثور»
از پيامبر اكرم (ص) روايت است كه فرمود: مسئله چشم زخم حق است،
همچنين فرمود: چشم زخم، مرد سالم را در قبر و شتر سالم را در ديگ
قرار مي دهد.[ در المنثور ، ص 651]
مشهور است كه آيه 51 از سوره مباركه قلم (وإِن يَكادُ
الّذينَ ...) در دفع چشم زخم مؤثر است. در اين آيه خداوند
به پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد: «نزديك است كافران هنگامى كه آيات
قرآن را مىشنوند با چشم زخم خود تو را از بين ببرند، و مىگويند:
«او ديوانه است! ».[ قلم، 51 ،وَ إِن يَكاَدُ الَّذِينَ كَفَرُواْ
لَيزُْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سمَِعُواْ الذِّكْرَ وَ
يَقُولُونَ إِنَّهُ لمََجْنُونٌ تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج
19، ص 636]
در حكمت 400 نهج البلاغه نيز آمده است: چشم زخم حق است و توسل به
دعا براي دفع آن نيز حق است.[ نهجالبلاغة ص : 547]
از اين روايات روشن مي شود كه چشم زخم توهم و خرافه نيست بلكه يك
امر واقعي است كه در خارج اتفاق مي افتد و راههايي براي جلوگيري از
آن وجود دارد.